Norrbotniabanan

A-metodik fick 2020 uppdrag av Trafikverket, stora projekt, Norrbotniabanan att vara en del av beställarorganisationen.

I uppdraget ingår en samordning mellan flera olika intressenter där kommunen ska bygga ett nytt resecentrum vilket innebär att gränssnitts- och ansvarsfrågor mellan aktörerna är en viktig del i uppdraget. Detsamma gäller även Lasarettet i Skellefteå där projektet under byggtiden, men även där väganslutningar förändras, påverkar deras verksamhet och stort fokus ligger på att hitta bra lösningar under byggtiden.

Säkerhet och framkomlighet för 3:e person är centralt i projekteringen och där möjligheten att upprätthålla trafikeringen på dels befintlig järnväg under byggtiden, men även för vägtrafik och oskyddade trafikanter. Den aktuella sträckan omfattar upprättande av förfrågningsunderlag för utförandeentreprenader Anläggning + BEST 6km, 9 st järnvägsbroar och 6 st vägbroar. Sträckan är indelad i tre områden; Risön, Morön och Central.

På Risön anläggs den nya järnvägen parallellt med befintlig väg 372 och en 3 spårs driftplats byggs. På Morön anläggs ett nytt dubbelspår genom att väg 372 parallellförskjuts norrut för att inrymma de nya spåren samtidigt som det befintliga spåret ligger kvar med trafikering under byggtiden. Dagens driftplats vid Skellefteå C anpassas för resandeutbyte med två sidoplattformar, gång och cykelpassage under anläggningen och fyra hiss/trapphus för åtkomst till plattformarna.

Läs mer: Om Norrbotniabanan

Kund: Trafikverket

År: 2020 - pågående

Ort: Luleå

Entreprenadform: Utförandeentreprenad

Tjänsteområden: Infrastrukturplanering

Medarbetare/Kontaktperson: Magnus Sundling

Föregående
Föregående

Cirkulationsplats Gäddvik

Nästa
Nästa

Stena Kiruna